You’re a worthless audience, thanks for coming.

Tsja, Stewart Lee. Als er iemand is die de meningen verdeeld dan is hij het wel. Bekijk het commentaar onder een willekeurig Youtube filmpje van hem en dan wordt dit al snel duidelijk. De ene helft vindt hem een arrogante, trage eikel, de andere helft vindt hem een van de beste comedians ooit.

En ik geef eerlijk toe, een paar maanden geleden zou ik ook nog geroepen hebben dat ik niet begrijp wat er zo geweldig aan hem is. Maar na een aanmoedigend gesprek met een mede-comedyfreak ben ik me toch wat meer in hem gaan verdiepen. Tegen de tijd dat ik de kaartjes voor deze show kocht was ik nog aan het twijfelen, maar toen ik gisteren naar buiten liep was ik overtuigd.

De onderwerpen die Lee aansnijdt gaan van vrij zware onderwerpen als politiek en Islam tot Scooby Doo en de piraten-zombie jungle. En alsof de vreemde onderwerpen nog niet lastig genoeg zijn doet hij ook verder precies dat wat iedere weldenkende comedian nooit zal doen. Hij praat traag en monotoon, vertelt wat hij later in de show gaat doen, hij beledigd zijn publiek (“De show is uitverkocht en jullie zitten hier nu in de plaats van mensen die het wél hadden begrepen”), en besluit hij op een gegeven moment om zich alleen nog maar naar een kant van het publiek te richten omdat hij de rest niet mag.

Dit soort rare acties is precies wat Stewart Lee zo bijzonder maakt. Als je veel comedy kijkt kan soms echt gaan vervelen om continu hetzelfde te zien. Deze show laat zien dat het ook anders kan, zonder te vervallen in absurdisme of fysieke comedy. Ook intellectuele comedy kan heel alternatief en vernieuwend zijn.

En dan mijn (Caragata) mening. Hij mompelde, hij had het over Tories, over Amerikanen na de aanslag op Bin Laden en over Scooby Doo. Ik snapte er een groot gedeelte van de tijd niet zo veel van, waardoor ik nu denk dat hij het met name tegen mij had toen hij zei “De show is uitverkocht en jullie zitten hier nu in de plaats van mensen die het wél hadden begrepen”. Schuldgevoel werkt helaas niet op mijn lachspieren. Stewart trad op in dé comedy club van Edinburgh, maar de zaal was bloedheet en we moesten staan. Een van de weinige keren dat ik moest lachen proestte ik mijn cider over de jongen voor me heen. Die overigens wel zat, dus het was zijn verdiende loon. Ja, de meningen zijn over hem verdeeld, maar ik vind hem geen trage, arrogante eikel. De langzame manier van vertellen spreekt mij wel aan, na vijf dagen geschreeuw van andere comedians aangehoord te hebben. Als dat langzame zich vertaald zou hebben in grappen die ik begrijp zou ik het echt heel grappig hebben gevonden. Maar ik weet nou eenmaal weinig van Scooby Doo.

1 reactie

Opgeslagen onder Edinburgh, recensie, Stand up

Een Reactie op “You’re a worthless audience, thanks for coming.

  1. “een mede-comedyfreak”…. ken ik ‘m misschien?

Geef een reactie

